Biografie

Daniël van der Hoeven (Amerongen, 1985) studeerde aan het Koninklijk Conservatorium bij Ellen Corver (2003-2008) en Naum Grubert (2008-2010). In 2010 sloot hij zijn studie af met onderscheiding.

Daniël van der Hoeven won prijzen bij diverse concoursen. In 2015 ontving hij zowel bij het Internationaal Pianoconcours van Lagny-sur-Marne (Frankrijk) als het Seattle Internationaal Pianoconcours (VS) een 2e prijs. In maart 2013 werd Van der Hoeven winnaar van het Internationaal Bach Concours in Würzburg (Duitsland). Bij het Internationaal Bach Concours in Leipzig (2014) ontving hij een Speciale Prijs, en in hij was finalist bij de Internationale Pianoconcoursen in Gorizia, Italië (2014) en Malta (2015). In april 2010 won Daniël van der Hoeven de hoofdprijs, een CD-opname en de Yuri Egorov Gold Medal bij het 4e YPF Nationaal Pianoconcours 2010 in het Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam. Prijzen bij het Prinses Christina Concours leidden tot een optreden in Carnegie Hall in New York in het najaar van 2005.

Van der Hoeven trad behalve in Nederland op in onder andere België, Frankrijk, Engeland, Duitsland, Italië, Tsjechië, Roemenië, Polen en de Verenigde Staten. Hij soleerde met diverse Nederlandse orkesten, zoals het Asko/Schönberg ensemble en JeugdOrkest Nederland. Daniël van der Hoeven is ook zeer actief in de kamermuziek.

Van der Hoeven volgde masterclasses en privé-lessen bij Brigitte Engerer (1952-2012), professor aan het Conservatoire Supérieure van Parijs. Hij nam verder deel aan masterclasses bij Dmitri Bashkirov, Oxana Yablonskaya, Boris Berman en vele anderen.

Zijn debuut-CD met werken van Prokofiev en Bartók kwam in de herfst van 2013 uit en werd zeer positief ontvangen. Commentaar uit de pers:

‘… De transparantie en samenhang die pianist Daniël van der Hoeven op deze debuut-cd laat horen liegen er niet om. … Het geheel is voor hem belangrijker dan het gemakkelijk scoren met louter effecten. Sprankelende klanken van een vakman.’ (Rudolf Nammensma, Leeuwarder Courant)

‘Zijn aanpak van Prokofjevs ‘Negende sonate’ getuigt van klasse. In Bartóks ‘Sonate’ en ‘In de openlucht’ is de (ritmische) precisie bloedstollend. … Kan niet wachten hem een keer live te horen spelen.’ (Maarten-Jan Dongelmans, Gelderlander)

In november 2014 is zijn tweede CD, “Bach and Co.” verschenen.